Kelik-kelik :)

Saturday, April 2, 2011

rang de basanti...

wahh...tengok tajuk tu msti korang ingat aku suka tengok cite hindustan an...tapi kan cerita nie lain gile...mmang salute kat direktor dia...cerita nie dia mengisahkan tentang sekumpulan pelajar kolej yg menuntut keadilan untuk kawan dia yg mati sebab pesawat terhempas...sebab menteri pertahanan dia kata yg mati tu kurang mahir dalam mengendalikan pesawat...last2 diorang semua mati ditembak oleh askar sebab fikirkan diorang tu pengganas....memang best giler cite nie....mmg pembakar semangat betulla....


siyez doe...bila aku fikir2 balik...apa yg rakyat malaysia buat untuk negara sendiri...maksud aku,,kita boleh nampak sendiri kan..contoh cam rasuah...mmg aku perasan ramai sangat yg makan rasuah..tak kira la yg senyap ke yg kantoi ke....memang banyak...
kadang2 aku rase maruah rakyat yg pangkat besar tu mcm barang2 kat kedai dah...mudah dijual dan dibeli....
aku sendiri pun risau giler nk duduk kat sini...mane lah tau...rahsia negara pon dah kene jual...


bila orang tanye...sanggup ke kalau korang mengorbankan nyawa dalam peperangan untuk negara sendiri...mmg best jer bila kate sanggup....tapi,, perkataan sanggup tuh ade byk makne....serius aku kate..muka seseorang tu akan berubah bile tnye soklan mcm tuh...masing2 fikir takut....tapi korang semua berani ke kalau kita dijajah cam dulu..???


sekarang kita hidup senang-lenang...sebab ape...???....sebab orang yg  dulu dah berjuang untuk mencari kemerdekaan negara malaysia...tapi ramai yg tak sedar dan ramai lagi yg tak tau nk mghargai semua tuh...korang semua bygkan...ade lagi segelintir umat yg tak tau nyanyi lagu negaraku dan lafaz ikrar....memalukan sungguh kalau ade yg tergolong dalam kelompok tuh....


tapi memang aku harap sgt ramai yg sanggup pertaruhkan nyawa bila dlm keadaan kekacauan....satu jer soalan aku...kita nie betul2 bersedia ke untuk meghadapi peperangan...sama ada peperangan fizikal ataupun psycology....so,,pk2 an la jwpannyer...!!!

No comments:

Post a Comment