Kelik-kelik :)

Wednesday, September 25, 2013

Aib orang, aib sendiri pulak?

Salaam! So today, aku tetiba rasa nak put on entry tentang 'AIB' pulak. Aku bukanlah ustazah wannabe atau ape-ape pun. Cuma, benda ni aku tengok makin lama, makin menjadi-jadi pulak. Nak-nak baru lepas berlaku satu kejadian yang tak diingini. Dan disebabkan kejadian tu, ramai yang bersangkut paut and so on and so forth.


Based on kejadian tu, aku cuma rasa terkilan sangat-sangat dengan perangai sesetengah orang tu. Let's put them as anon, okay. So, salah satu anon ni yang start kan kejadian tu. Tapi, bila benda tu dah melarat and maybe dia dah malu dan mula sedar yang dia dah salah. Time tu dia start buka aib anon yang lagi sorang nih. 

Bukan aku nak menyibuk hal orang atau ape-ape. Cuma tak baiklah kalau kau gunakan aib orang dengan cara macam tu. Pakai keluar dosa, pahala. Kurang agamalah. Tak kisahlah gitu tapi bila kau dah start kata gitu, kau pun kenalah betulkan diri kau tuh jugak. Sebab tak guna kalau kau bash orang lebih-lebih tapi kau pun buat benda yang sama.

Itu masalah dia dengan yang lain and kau takde hak nak kata apa-apa. Disebabkan mulut kau, tak pasal-pasal ramai orang yang tak bersalah jadi mangsa. Yang tak tau ape-ape pun terbabit sama. Kat situ kau dah buat dua kesalahan dah; buka aib orang dan menyakitkan hati orang. Sepatutnya kau mintak maaf kat diorang tapi kau keruhkan lagi keadaan. 
Manusia kan. Tapi kadang-kadang tuh kenalah bertolak ansur sikit ke ape-ape ke. 




“Wahai sekalian manusia yang beriman dengan lidahnya, (namun) belum masuk iman ke dalam hatinya. Janganlah engkau sekalian mengumpat orang-orang Islam dan jangan membuka aib mereka, (kerana) sesungguhnya orang yang membuka aib saudaranya yang muslim, maka Allah akan membuka aibnya. Dan siapa yang aibnya dibuka Allah, maka Dia akan membukanya sekalipun di dalam rumahnya.” (HR. Muslim, Abu Daud dan at-Tirmidzi)





Adiosa~~

No comments:

Post a Comment